ویلچر برقی چگونه کار می کند؟

ویلچرهای برقی که به آنها ویلچرهای موتوری نیز گفته می شود، با ویلچرهای دستی تفاوت دارند زیرا آنها به حرکت در میایند، اما ویلچر برقی چگونه کار می کند؟ این مقاله برای آشنایی با قطعات و مدل‌های ویلچر برقی به شما کمک می‌کند تا این ماشین‌های تقویت‌کننده حرکت را بهتر درک کنید و از آنها قدردانی کنید.

ویلچر برقی

طراحی اولیه ویلچر برقی

اولین ویلچرهای برقی در اوایل دهه ۱۹۰۰ طراحی شدند، اما تقاضای آن پس از جنگ جهانی دوم افزایش یافت. اولین طراحی شبیه به یک ویلچر دستی تاشو با اضافه شدن یک موتور، تسمه محرک و قرقره هایی بود که توسط باتری سرب اسیدی تغذیه می شد.

کاربر روی صندلی ویلچر می‌نشیند و جوی استیک را حرکت می‌دهد تا به جلو، عقب، چپ و راست برود. این ویلچرهای برقی عملکرد افزایش تحرک را انجام دادند.

ویلچر برقی مدرن

ویلچر برقی چگونه کار می کنند

ویلچر موتوری که امروزه می شناسیم با دو بخش مجزا ساخته شده است: پایه برق و سیستم نشیمن. مؤسسه استانداردهای ملی آمریکا (ANSI) و انجمن مهندسی توانبخشی و فناوری کمکی آمریکای شمالی (RESNA) استانداردهای کیفی را برای ویلچرهای برقی تعیین کردند.

اگر به فکر خرید ویلچر برقی هستید، متخصصصان ما می‌توانند مشخصات هر مدل و ویژگی‌های ویلچر را به شما توضیح دهند. ما به مشتریان در سراسر ایران خدمات ارائه می دهیم.

پایگاه قدرت

پایه برق زیر سیستم نشیمنگاه قرار دارد و از یک موتور، باتری و چرخ تشکیل شده است. پایه برق اصلی ترین ویژگی است که ویلچر برقی را از اولین ویلچرهای برقی متمایز می کند.

موتور

امروزه تعداد محدودی از ویلچرهای برقی از یک سیستم محرک غیرمستقیم با تسمه محرک و قرقره برای حرکت خود استفاده می کنند. با این حال، بیشتر ویلچرهای برقی (و همه ویلچرهای برقی) دارای جعبه دنده هستند.

موتور می تواند یک موتور ۲ قطبی یا ۴ قطبی باشد: موتورهای ۲ قطبی برای ویلچرهای برقی تاشو سبک وزن و موتورهای ۴ قطبی رایج ترین برای ویلچرهای برقی با اندازه کامل و سنگین هستند.

باتری

ویلچرهای برقی بسته به کاربرد مورد نظرشان دارای باتریهای متفاوتی هستند. یک ویلچر برقی تاشو بسیار سبک وزن ممکن است فقط به یک باتری قابل شارژ ۱۲ ولتی برای کار نیاز داشته باشد. با این حال، ویلچرهای سنگین و تمام زمینی معمولاً با دو باتری ۱۲ ولتی قابل شارژ به صورت سری برای مجموع ۲۴ ولت عرضه می شوند.

انواع باتری های مورد استفاده در ویلچر برقی عبارتند از:

  • باتری های سرب اسیدی
  • باتری های لیتیوم یون
  • باتری های ژل
  • باتری های حصیری شیشه ای جذبی (AGM).

چرخ ها

چرخ‌های ویلچر برقی دارای پیکربندی‌های مختلفی هستند که برخی از پیکربندی‌ها برای زمین‌های داخلی یا خارجی مناسب‌تر هستند:

دیفرانسیل عقب

ویلچرهای چرخ عقب در مجموع چهار چرخ دارند: دو چرخ محرک در عقب و دو چرخ چرخدار برای پایداری. ویلچرهای دیفرانسیل عقب بیشترین شباهت را به ویلچرهای دستی دارند و برای مصارف داخلی یا بیرونی مناسب هستند.

خودروی محورجلو

ویلچرهای چرخ جلو دارای چرخ موتوری در جلو و دو چرخ چرخدار در عقب هستند. این مدل ها برای زمین های ناهموار و قابلیت مانور در داخل خانه بهترین هستند.

تمام چرخ

ویلچرهای چهار چرخ متحرک به کاربر این امکان را می دهند که با هر چهار چرخ هدایت شود. این مدل ها برای استفاده در فضای باز در زمین های ناهموار یا تپه ای مناسب هستند.

وسط چرخ محرک یا وسط چرخ محرک

ویلچرهای چرخ وسط یا چرخ مرکزی دارای طرح شش چرخ هستند: دو چرخ محرک در وسط و چهار چرخ چرخدار برای پایداری، که ممکن است با سیستم تعلیق برای اطمینان از تماس مداوم با زمین همراه باشد. یک سیستم محرک شش چرخ بهترین مانور و تنگ ترین شعاع چرخش را برای استفاده در فضای داخلی و فضاهای تنگ ارائه می دهد.

سیستم صندلی

سیستم نشستن روی ویلچر برقی پشتیبانی وضعیتی را فراهم می کند و کاربر ویلچر را ایمن نگه می دارد. صندلی بال‌دار و کانتور روی ویلچر برقی، صندلی کاپیتان نامیده می‌شود و می‌تواند قابل تنظیم یا ثابت باشد.

برخی از سیستم‌های صندلی دارای ارتفاع قابل تنظیم صندلی و گزینه‌هایی برای کج کردن تکیه‌گاه، کج کردن کل صندلی بدون تغییر وضعیت کاربر («شیب در محل»)، یا بالا بردن پاهای کاربر هستند. اکثر مدل ها دارای کمربند ایمنی برای جلوگیری از افتادن کاربر در صورت تصادف یا ضربه غیرمنتظره هستند.

صفحه کنترل

پانل کنترل یک وسیله قابل برنامه ریزی روی صندلی چرخدار برقی است که به کاربر اجازه می دهد صندلی را هدایت کند. معمولاً این شامل یک جوی استیک به سبک کنسول بازی و/یا صفحه‌کلید است که روی تکیه‌گاه بازو در قوی‌ترین سمت کاربر قرار دارد.

ویلچر برقی

انتخاب بهترین ویلچر برقی

اگر شما یا یکی از عزیزانتان قصد خرید ویلچر برقی را دارید، پیدا کردن ویلچر برقی مناسب برای قد، وزن، نیازهای خاص و استفاده مورد نظر کاربر بسیار مهم است. در برخی موارد، به دلیل وزن یا محدودیت های فیزیکی کاربر، ممکن است به یک ویلچر برقی سنگین نیاز باشد. در موارد دیگر، ویلچر دستی یا اسکوتر حرکتی ممکن است مناسب‌تر باشد.

در هر صورت، مشاوره با یک فیزیوتراپ و فروشنده باتجربه تجهیزات حرکتی به شما کمک می کند دستگاهی را با ویژگی های مورد نیاز خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 8 =

تماس با ما